Klantgerichtheid is niet hetzelfde als gastvrijheid!


Klantgerichtheid & gastvrijheid. Lukraak een aantal termen die vaak de wereld in worden geschoten alsof ze een geheel zijn. Het is van belang dat het onderscheid tussen deze twee woorden duidelijk naar voren komt, want dat er een groot verschil is tussen beiden. Dat is zeker!


Klantgerichtheid en gastvrijheid. Wat is het wezenlijke verschil tussen beiden? 

Allereerst, bekijken we het woord an sich, door ouderwets de woorden op te splitsen. Gastvrijheid bestaat uit de onderdelen“gast” en “vrijheid”, de gast staat in de belangstelling en ervaart het gevoel van vrijheid in een bepaalde omgeving of tijdens een telefoongesprek. De gast of in dit geval de klant heeft gevoeld dat hij of zij in de watten wordt gelegd. Het woord klantgerichtheid bestaat uit de onderdelen “klant” en “gerichtheid”. Er wordt hierbij de focus gelegd op de klant, waarbij het woord vrijheid niet wordt meegenomen. Er wordt namelijk gericht op de klant gewerkt. 


Met iedere contact vanuit uw bedrijf is het het best om een oprechte omgeving te creëren waarin mensen, oftewel uw klanten, zich vrij voelen. Waarin zij het gevoel hebben zelf keuzes te kunnen maken, in plaats van dat zij worden gestuurd. Een vrij gevoel geven binnen ieder zakelijk contact, op welke manier dan ook is cruciaal voor relaties op de lange termijn. Het is goed u zelf de vraag te stellen of uw klanten zich voelen als gasten of als klanten. Hoe ziet u zelf de termen klantgerichtheid en gastvrijheid terug binnen het beleid op kantoor? Klanten verwennen en vertroetelen zorgt ervoor dat klanten zich voelen als gasten en daarom blijven! 

  © Telemarkt Trainingen